Ikdienā diskutējot par kredītbiroju tēmu, bieži nākas saskarties ar neizpratni par kredītbiroja funkcijām, mērķiem un ekonomikas problēmām, ko tas palīdzētu risināt. Kāds tad ir sagaidāmais ieguvums no kredītbiroja? Kādu labumu tas varētu sniegt Latvijai?

Vispirms gribu uzsvērt, ka kredītbirojs nenodarbojas ne ar parādu piedzīšanu, ne kredītpakalpojumu sniegšanu, jo tas radītu interešu konfliktu un negatīvi ietekmētu konkurenci. Kredītbirojs datus neizmanto savām vajadzībām – tas sniedz informācijas pakalpojumus pārējiem tirgus dalībniekiem (kredītspējas, riska novērtēšanā u.t.t.).

Katrā valstī kredītbiroja modelis ir atšķirīgs (funkcijas, īpašnieku struktūra, datu avoti, apstrādes veidi u.c.), jo vērā ir jāņem katra tirgus individuālās īpatnības un vajadzības. Kredītbirojus vienojošais faktors viennozīmīgi ir mērķis jeb kredītbiroja pamatfunkcija – informācija kredītspējas izvērtēšanai, pats vērtējums (scoring) un kredītrisku vadība. Lai veiksmīgi sasniegtu šos pamatmērķus, neatņemamas ir arī pārējās funkcijas:

• Datu apkopošana un informācijas bāzes veidošana, tās uzturēšana;
• Informācijas apmaiņas nodrošināšana starp tirgus dalībniekiem;
• Informācijas apmaiņas kontroles mehānisma nodrošināšana.

Kvalitatīva datu apmaiņa sniedz ievērojamu ieguldījumu valsts ekonomiskajai attīstībai kopumā un pozitīvi ietekmē uzņēmējdarbības vides attīstību. Kā galvenos ieguvuma punktus, vēlos atzīmēt sekojošos:

1. Uzlabojas vispārējā maksāšanas disciplīna, kas savukārt uzlabo uzņēmumu naudas plūsmu.
2. Samazinās resursi kredītrisku novērtēšanai. Aktuāla, ērti iegūstama informācija samazina gan laika, gan finanšu resursus risku izvērtēšanai.
3. Samazinās kredītriski, jo plaša un aktuāla informācija sniedz precīzāku risku novērtēšanas iespēju.
4. Pieaug kredītresursu pieejamība tirgū. Samazinās gan kredītresursu cenas, gan izvērtēšanas laiks, gan nodrošinājumu prasības.
5. Uzlabojas konkurences vide.
6. Pieaug starptautiskā uzticamība tirgum un tā dalībniekiem. Pieaug investīciju apjoms valstī un eksporta iespējas.
7. Samazinās ēnu ekonomikas īpatsvars, jo apgrūtināta darbošanās pelēkajā zonā, kas nozīmē lielāku uzticamību darbam vietējā tirgū.

Neapšaubāmi, ka efekts nav panākams vienas dienas laikā, līdz ar kredītbiroja izveidi. Jo plašāks tirgus dalībnieku loks iesaistās informācijas apmaiņā, jo rezultāts un efektivitāte kvalitatīvai informācijas apmaiņai ir augstāka.

Savukārt jautājumu par iedzīvotāju galvenajiem ieguvumiem no kredītbiroja, apskatīšu nākošā rakstā.