Pēdējo mēnešu laikā Latvijā visai bieži tiek apspriests vārds «kredītbirojs». Daudziem rodas jautājumi par to, kas tas ir, kādēļ mums tas ir nepieciešams un kādas funkcijas tas veic.

Atbildes uz šiem jautājumiem, šķiet, radis ir tikai retais. Kad jautājumi ir vairāk nekā atbildes, mēs mēģinām meklēt papildus informāciju, bet pagaidām Latvijas informatīvajā telpā ziņas par šo mistisko veidojamu ir ļoti skopas. Šķiet vienīgā iespēja rast skaidrību, ir ķerties klāt visiem pasaulē pieejamajiem materiāliem un mēģināt izglītoties pašam.

Kredītbirojs noteikti nav ne parādnieku reģistrs, ne arī melnais saraksts, kā bieži vien salīdzina Latvijā. Izrādās, ka pasaulē jau gadu desmitiem ilgi strādā kredītbiroji un arī mūsu tuvākās kaimiņvalstis ir kārtējo reizi mūs apsteigušas attīstībā, jau vairāku gadu garumā strādājot ar kredītbirojiem. Pēc oficiāliem skaidrojumiem kredītbirojs ir uzņēmums, kas apkopo informāciju no dažādiem avotiem (gan par fiziskām, gan juridiskām personām), veido kredītspējas vērtējumus un nodrošina tirgus dalībniekus ar informāciju. Tātad galvenā doma ir apkopot vienviet informāciju un, balstoties uz to, veikt kredītspējas vērtējumus. Lai arī izklausās ļoti vienkārši, kredītbiroja funkciju veikšana prasa plašas zināšanas gan risku vadības jautājumos, gan makroekonomikā, gan jurisprudencē.

Arī Latvija beidzot ir nonākusi pie akcepta, ka mūsu valstī nepieciešams kredītbirojs, tikai rodas iespaids, ka nevienam nav skaidras atbildes uz jautājumu: kas tad īsti ir šis kredītbirojs? Kādas problēmas Latvijā tiks risinātas, veidojot kredītbiroju, un kādi ir mūsu mērķi, uz ko mēs ejam un ko vēlamies sasniegt? Ko vispār var risināt kredītbirojs? Kam tas ir izdevīgs?

Apskatot pasaules pieredzi, redzams, ka sasniedzamais efekts atkarīgs no dažādiem faktoriem, kā, piemēram:

1.    Kāds kredītbiroja modelis tiek veidots;
2.    Kas ir kredītbiroja īpašnieki (daļu turētāji);
3.    Kas ir kredītbiroja klienti;
4.    Kādi ir piedāvātie pakalpojumi un risinājumi;
5.    u.c.

Šobrīd Latvijā vajadzētu plaši diskutēt par jautājumu, ko mēs vēlamies sasniegt, un definēt problēmas, ko būtu nepieciešams risināt. Ko no šī pasākuma var iegūt iedzīvotāji, ko valsts, ko finanšu sektora uzņēmumi, ko komunālo pakalpojumu sniedzēji un citu sektoru uzņēmumi. Vai kredītbirojs tiks veidots ar mērķi darboties visu tirgus dalībnieku interesēs vai tikai noteiktiem sektoriem?